در خواست متن تغییر روش ارزشیابی کلاسم در دانشگاه

در ادامه مطلب

 

با اینکه میدونم افت تحصیلی و کم شدن راندمان قبولی خواهم داشت

و زمان زیادی برای تصحیح ورق و طراحی سوال صرف می شود

ولی باید قالب حافظه محوری و انتقال کتاب به ورقه امتحانی را بشکنم

 


بسمه تعالی

ریاست محترم دانشگاه پردیس فرهنگیان

سلام علیکم

با احترام ، اینجانب رضا پورشیخ مدرس واحد درسی روش ها و فنون تدریس و طراحی آموزشی واحد بنت الهدی صدر با عنایت به موارد ذیل درخواست برگزاری آزمون پایانی طراحی آموزش کلاسهای 101 و 102  بصورت کتاب باز در مورخه دهم خرداد 1394 را دارم. مستدعیست دستور فرمایید تا اقدامات لازم را مبذول دارند.

1- آزمون های حافظه محور سالهاست از دروس تخصصی دانشگاه ها جمع آوری شده است و حفظ کردن کتاب توسط دانشجو و انتقال آن به ورقه امتحانی کاری عبث و بیهوده است. مگر آنکه مدرس با روش های رفتارگرایانه و معلم محور به سبک زمان های دور تدریس کرده باشد. امروز از آزمون های عملکردی، مفهومی، ساختن گرایی و ... استفاده می شود تا یافته ها و مفاهیم زنجیر شده و در حد تسلط دانشجو مورد سنجش قرار گیرد.

2- در دنیایی کنونی که صحبت بر روی مهارت افزایی و توانایی انجام کار بوده و معلمان آینده مملکت هم خود و هم شاگردانشان را می بایست به مهارت های عملکردی سوق دهند لازم است دانشجو با نمونه سوالات کتاب باز و مفهوم محور آشنا شده و کاربست آنرا بیاموزد این آزمون در طول ترم بارها از دانشجویانم گرفته شده است.

3-  این امتحان، در محل آزمونی جدا و بدون حضور کلاس های دیگر و ایجاد مزاحمت هنگام ورق زدن کتاب ها انجام میگردد . و نیاز به مراقبان بسیار کمی می باشد.

4- معلم باید بتواند محفوظات خود را به ادراک و آنرا به کاربست تبدیل کند. در این روش آزمون ، فقط دانشجویانی که به سطح ادراک رسیده باشند و بر کتاب تسلط کافی داشته باشند میتوانند دانسته های خود را به طرح درس تبدیل کنند.

5- خلاقیت یعنی قالب شکنی ...چگونه می توان با روش ها و الگوهای کهنه برای نسل آینده، معلمانی خلاق پرورش دهیم؟ باید شرایط و امکان تجربه و خود یادگیری را برای ایشان فراهم کرده و بیاموزند آزمون خود یکی از مراحل یادگیری است.

6- طراحی سوال کتاب باز کار راحتی نیست و بیش از ده روز طراحی آن وقت گرفته است. باید مدرس بر تمامی جوانب محتوای آموزشی و روش های تدریس و ارزشیابی  مسلط باشد .در این آزمون به تعداد دانشجویان سوالات مجزا طراحی شده است که 4 نمونه آن به پیوست ارائه میشود.

7- در این جلسه هر کسی در عرض یک ساعت و نیم باید برای یک درس از محتوای آموزشی(که  قبلا در ترم های قبل دوره دیده است ) طراحی آموزشی بنویسد با این روش نکات قوت و ضعف یادگیری و یاددهی در این دانشگاه آشکار خواهد شد.

با کمل تشکر فراوان

پورشیخ     30/اردیبهشت/94