عنوان تدریس : فایده گیاهان                       پایه و مقطع : اول ابتدایی

محل تدریس : کلاس درس                       مدت زمان تدریس : 40 دقیقه

روش تدریس : 9 گام گانیه بحث گروهی          تعداد فراگیران : 15 نفر

صفحه کتاب : 40 – 41                       مواد و وسایل آموزشی : نمونه هایی واقعی از گیاهان (کاهو ، کلم ، هویج ، سبزیجات مختلف  خشکبار آجیل  ، ظرف ، دستکش)

نام مدرس :

نکات ایمنی : هنگام استفاده از گیاهان و طبقه بندی آنان دستکش بپوشد.

              

هدف کلی : فایده گیاهان

 

اهداف جزئی : 1- فراگیران بتوانند با اندامهای مختلف گیاهان آشنا شوند.

                  2- فراگیران بتوانند با بخش های خوراکی گیاهان آشنا شوند.

                  3- فراگیران بتوانند با فایده های گیاهان آشنا شوند.

                  4- فراگیران بتوانند با راههای حفاظت و مراقبت از گیاهان آشنا شوند.

 

 

اهداف رفتاری :

             مهارتی  1- فراگیران بتوانند با مشورت گروه در عرض 2 دقیقه بخش های خوراکی گیاهان را دسته بندی کنند.

           شناختی  2- فراگیران بتوانند پس از مشورت در عرض 1 دقیقه قسمتهای مختلف گیاه را نام ببرند.

          شناختی  3- فراگیران بتوانند پس از مشورت با گروه در عرض 3 دقیقه فواید گیاهان (حداقل 4 مورد) را برای انسان  و جانوران دیگر بیان کنند.

         شناختی  4- فراگیران پس از مشورت گروهی در عرض 2 دقیقه راههایی برای حفظ و مراقبت از گیاهاهن بیان کنند.(حداقل 3 مورد)

       نگرشی  5- فراگیران نسبت به کار گروهی از خود اشتیاق نشان دهند.

      نگرشی  6- فراگیران نظم و نوبت را در حین کار گروهی رعایت کنند.

 

رفتار ورودی : (برقراری ار تباط و حضور و غیاب) : معلم با سبدی از میوه ها و سبزیجات وارد کلاس می شود ، بچه ها پیام قرآنی را که روی تابلو نصب است با صدای بلند و با معنی می خوانند.

- سلام دخترای گلم

- سلام

- حالتون خوبه؟

- بله

- خب شکر خدای مهربون که حال همتون خوبه.

- همه حاضرند؟

- بله

- خب من حضور و غیاب می کنم ببینم کی سر حالتر جواب میده.

- راضیه جون ، حمیده جون ، آناهیتا جون ، مهدیه جون ، مینا جون ، زهرا جون و ... .

گروه بندی:

روی تابلو جدول میکشیم واسم گروهها رو مینویسیم.

ارزشیابی ورودی : خب ، بچه های گلم تکلیف جلسه قبلتون چی بود؟

- خانم باید لوبیا می کاشتیم.

- پس سر گروه هر گروه بیاد و برای دوستانش بگه که چطوری لوبیا کاشتید؟

گروه لاله : خانم لوبیا را خیس کردیم وقتی جوانه زد اونو داخل خاک مرطوب کاشتیم و جلوی نور آفتاب گذاشتیم و هر روز هم به اون آب دادیم.پس از چند روز لوبیاهاشروع به رشد کردندو ریشه زدندو بعد برگهاشون رشد کرد                 - آفرین به گروه لاله بچه ها تشویشقشون کنید من هم یه ستاره براشون رو تابلو می چسبونم.

گروه نسترن :خانم ما اول لوبیا ها را داخل دستمالی که خیس بود گذاشتیم بعد که جوانه زد اون را داخل گلدانی که خاک داشت کاشتیم و آب دادیم و جلوی نور خورشید گذاشتیم ،هر  روز هم به اون آب می دادیم تا بزرگ شه .

- احسنت این گروه را هم تشویق کنید. یه ستاره هم برای این گروه.

 

ارزشیابی تشخیصی :

- یادتونه که درس جلسه قبل ما چی بود؟

-بله درموردگیاهان

میناجون چندتاگیاه نام ببر؟

- درخت میوه های مختلف گل

-آفرین بچه ها دوستتون روتشویق کنید

راضیه جون شما بگوتوکشورماچه گیاهانی رشد می کنند؟

-خانم بعضی جاها مثل بیابون که بارون خیلی کم می باره گیاهان بوته ای و خاردار رشد می کنه بعضی جاها مثل شمال که که بارون زیاد می باره درختهای مختلفی رشد می کنه بعضی جاهای گرم مثل جنوب هم درختای خرما وپسته رشد می کنه

-سپاسگزارم دوستتون رو تشویق کنید

-آناهیتاجون بگه گیاهان برای رشدکردن به چه چیزهایی احتیاج دارند؟

-آب خاک ونور خورشید

-احسنت این دوستتون رو هم تشویق کنید

گروه بندی :چون جلسه قبل هم موضوع درس گیاهان بوده وما انجا گروه بندی کردیم به دانش آموزان میگیم :دخترا هرکی تو گروه خودش بشینه صندلیهاتون روگردبچینید یک صندلی هم برای خودمان کنار هرگروه میگذاریم 

گام اول:ایجاد انگیزه

خب بچه های گلم دخترای خشگلم چون بچه های خوبی بودید ودرس جلسه قبل رو خوب یاد گرفتید من این میوه ها وسبزیجات رو آوردم تا باهاشون جشن گیاهان خوراکی بگیریم

گام دوم:آگاه ساختن یادگیرنده ازهدف

دخترای گلم ما امروز میخواهیم یاد بگیریم  که گیاهان برای ما وجانداران دیگه چه فایده هایی دارند وماچه استفاده هایی ازآنها می کنیم واگر اونها نباشند چه اتفاقی برای ما می افته؟

گام سوم:یادآوری پیش نیازها

یادتونه که جلسه پیش گفتیم گیاهان برای رشدشون به چه چیزهایی نیاز دارند ؟ چه طوری رشد می کنند چه جوری بزرگ میشند چه وقت میوه میدند؟

-بله

گام چهارم:ارایه محرک

خب من به هرگروه چندتاگیاه میدم شماها 2 دقیقه وقت دارید بادوستاتون

مشورت کنید و1دقیقه هم وقت دارید گزارش بدیدازاین گیاهان چه استفاده هایی

می کنیم  ؟بعد به 2گروه تعدادی میوه وسبزی میدیم ومیگیم ازهمین الان شروع کنید تا وقت کم نیارید وبه گروه 3 میگیم2دقیقه وقت دارید 3موردازفایده گیاهان روبگید به گروه 4 میگیم اگه گیاهان نباشند چه اتفاقی برای ما می افته وبه گروه 5 هم میگیم حداقل 3راه برای محافظت از گیاهان رو بعداز2 دقیقه بیان کنند.

گام پنجم:ارایه گزارش

خب بچه ها وقتتون تموم شد سرگروه گروه لاله بیاد گزارشش روبرای دوستاش بگه

-خانم ماتواین گیاهان هم میوه داشتیم هم سبزی این گیاهان برای سلامتی مامفیدند ماباید ازاونها بخوریم تا مریض نشیم

-آفرین به گروه لاله بچه ها دوستاتون رویه تشویق ستاره ای بکنید تامن هم یه ستاره براشون بچسبونم  همه دستای ستاره ای بالا طرف آسمون حالا ستاره ها روبچینید چیک وچیک وچیک بفرستید برای گروه لاله

گروه بهاره سرگروهش بیاد گزارش کارشون روبده

-خانم ما توگیاهانمون سبزی داشتیم آجیل داشتیم میوه های خشک داشتیم ماازبعضی میوه ها مربا درست میکنیم درصبحانه میخوریم ازبعضی ها غذادرست میکنیم نهاروشام میخوریم بعضی هارو خشک میکنیم وازاونها استفاده میکنیم

-آفرین این ستاره هم برای شما بچه ها این گروه روهم تشویق کنید

-طیب طیب الله احسنت بارک الله یه ااسمون ستاره به شما گلهای بهاره .

خب حالا سر گروه نسترن بیاد بگه که گیاهان برای جانداران دیگه چه فایده ای دارند؟

- خیلی از جانوران هم به گیاهان احتیاج دارند چونکه غذاشون  از گیاهان تهیه میشه مثل گاو و گوسفند و مرغ و خروس بعضی ها هم خونشون را با گیاهان و روی گیاهان می سازند مثل پرنده ها که با چوبهای خشک روی درختا لونه می سازند.

- آفرین بچه ها تشویقشون کنید. من یه ستاره هم برای این گروه می چسبونم . آ آ آفرین ب ب بهترین.

سر گروه شقایق بیاد گزارشش رو بده.اگه گیاهان نباشند چه اتفاقی برای ما می افته؟

- اگه گیاهان نباشند ما دیگه نمی تونیم خیلی از غذاها رو درست کنیم و بخوریم . دیگه حتی میز و نیمکت نداریم ، کاغذ و مداد نداریم، جانوران دیگه هم زنده نمی مونند تا ما ازشون استفده کنیم دیگه حتی شیر و پنیر و گوشت هم نداریم.

- افرین تشویشقشون کنید. صد گل و صد ستاره              کارتون نظیر نداره ستاره  این گروه روهم بچسبونم

خب حالا گروه نیلوفر سرگروهش بیادو بگه که برای حفاظت و مراقبت از گیاهان باید چه کار کنیم؟

 

گروه نیلوفر: برای اینکه گیاهان سالم بمونند باید همیشه به اونها آب بدیم ، جلوی نور بذاریم ، توی خاک مناسب بکاریم ،زیرشون آتیش درست نکنیم ، زیرشون زباله نریزیم.

اسراف نکنیم ، به اندازه مصرفمون سبزی و میوه بخریم تا خراب نشند ، کاغذ هامون رو الکی پاره نکنیم تا درختای بیشتری قطع نشند ،مداد ها و مداد رنگی هامون رو هم بیخودی نتراشیم .

- آفرین بچه هاتشویقشون کنید یه ستاره خوشگل هم سهم این گروه  طیب طیب الله احسنت بارک الله

گام ششم : فراخوان عملکرد

خب دخترای گلم ببینم همتون یادگرفتید که گیاهان چه فایده هایی برای جانداران دارند ؟مهدیه جون بگه 3تا از فایده گیاهان رو؟ مااز گیاهان برای خوردن استفاده میکنیم از چوب درختان برای درست کردن درو پنجره ومدادو کاغذ و میزو نیمکت استفاده میکنیم  از بعضی هم برای درست کردن پارچه ولباس استفاده میکنیم .

افرین دخترم  . ساراجون بگه اگه گیاهان نباشند چه مشکلاتی برای ما پیش میاد؟ 2موردبگو

مانمیتونیم غذا بخوریم چون اگه گیاهان نباشند دیگه حیوانات هم زنده نیستند تاما ازگوشت و شیر وماست  اونها استفاده بکنیم  دفتر ومداد ومیز ونیمکت هم نداشتیم  دیگه نمیتونستیم درس هم یاد بگیریم

بارک الله دخترم بشین . ازچندتادیگه از بچه ها هم میپرسیم  وچک لیست رفتاری رو هم پر میکنیم .

 گام هفتم: تدارک باز خورد

اقرین به همه شما دخترای گلم  که زرنگ وباهوشید عزیزان من زندگی ما وابسته به وجود گیاهان است مااز گیاهان استفاده های زیادی می کنیم از دونه هاشون از ریشه هاشون از میوه هاشون از برگهاشون  از آبشون  تازه اونهارو خشک شده اونهارو  از مرباشون استفاده میکنیم ربرای درست کردن لوازم زندگی لوازم مدرسه  برای درست کردن پارچه برای رنگ کردن پارچه استفاده میکنیم حیوانات هم برای درست کردن لونه هاشون و برا خوردن ازگیاهان استفاده میکنند و مهمتراز همه اینکه ماانسانها وهمه جانوران دیگه برای نفس کشیدن به گیاهان نیاز داریم ما اکسیژن موردنیازمون روگیاهان تامین میکنند پس اگه گیاهان نباشند ما وجانداران دیگه زنده نمی مونیم پس مابایداز گیاهان مواظبت کنیم وبه اونها آسیب نرسونیم .

نگرش :

حالا کی میتونه بگه که ما تو بیشتر وعده های  غذایی  از کدوم گیاه بیشتر استفاده میکنیم  وغذای اصلی ما انسانها به شمار میاد ؟

نون که از گندم به دست میاد

- آفرین درسته نونی که ماهرروز ازاون استفاده میکنیم از گندمه کشاورز مهربون گندمهارو میکاره بهشون آب میده تارشد کنند بعدبا زحمت فراوون اونها رو میچینه  وبه آسیاب میبره  آسیابون زحمتکش هم اونهارو اسیاب میکنه  وبه نانوایی میفرسته نانواهای مهربون هم انها رو خمیر درست میکنند ونان می پزند پس برای این که نون به دست ما برسه خیلی ها زحمت میکشند ماهم وظیفه داریم کهاون رودرست مصرف کنیم واسراف نکنیم حالا بچه های گلم بگند که این گیاهان واین همه نعمتهای خوب وخوشمزه رو کی آفریده ؟

خدای مهربون  

آفرین خدا که مارو آفریده ودوستمون داره احتیاجات ماروهم میدونه  برای همین این همه گیاهان میوه ها وسبزیجات خوشمزه رو آفریده تاماازاونها بخوریم وشکرش روبجا بیاریم وبگیم الحمدالله.

گام هشتم: ارزیابی عملکرد (رفع نقص)

خب بچه ها من چندتا تصویربه تابلو میچسبونم که مربوط به شغلهای مختلف است از گروه لاله یک نفربیاد و شغلهایی رو که به گیاهان مربوط میشه رو به تصاویر گیاهان وصل کنه

چندتاتصویر هم مربوط به وسایل واشیاهست از گروه شقایق یکی بیاد وسایلی رو که از گیاهان و درختان درست شده رو به تصویر مربوطه وصل کنه

چندتا تصویر هم از حیوانات وگیاهان هست از گروه نیلوفر هم نماینده اش بیاد وتصویر هر حیوان رو به غذای مربوطه که از گیاهان است وصل کنه

هگه همه درست جواب دادند متوجه میشیم که درس رو خوب یاد گرفتند اگرنه دوباره درس رو توضیح میدهیم

گام نهم:تکلیف خلاقانه

 

حالا که یاد گرفتید گیاهان خواص زیادی دارند ویکیشون هم اینه که باهاشون پارچه و اشیارو رنگ میکنند باگیاهان آبرنگ درست کنید و بااون روی کاغذ یا پارچه نقاشی بکشید وجلسه بعد بیارید .  

3

2

1

3

2

1

3

2

1

3

2

1

3

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فایده گیاهان رانام ببرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چندمورد برای محافظت گیاهان بیان کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش های خوراکی گیاهان را دسته بندی کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درفعالیتهای گروهی شرکت کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درموردموضوع موردبحث گزارش دقیقی ارایه دهد