موضوع: آموزش قرآن کریم (سوره فلق) زمان: 20 دقیقه  روش تدریس: تلفیقی

پایه: اول ابتدایی                        مکان: کلاس           روش ارزشیابی: توصیفی

مدرس: مهری اکبرشاهی    تعداد فراگیران: 8 نفر        صفحه: 62

چیدمان:

هدف جزئی: آموزش سوره ی فلق

هدف کلی: کسب توانایی روخوانی قرآن کریم

وسایل لازم: کتاب درسی، لوحه، ضبط صوت، نوار کاست، چوب اشاره، چسب.

اشکال محتوایی: (ستاره، ماه، خورشید)

اهداف رفتاری: مهارت ذهنی: جهت قرائت صحیح آیات قرآن تلاش می کند.

مهارت بدنی: توانایی حفظ کردن سوره فلق را داشته باشند.

نگرش و عواطف: به همکاری و مشارکت با دوستانش علاقه نشان می دهد.

راهبرد شناختی: با قرائت صحیح آیات قرآنی آشنا می شود.

اطلاعات کلامی: بتواند سوره ی فلق را بخواند.

رفتار ورودی: معلم با روی شاد و خوشحال وارد کلاس می شود و با مهربانی با دانش آموزان سلام و علیک می کند.

بچه های گلم: حالتون خوبه. بله ... خب خدا رو شکر که خوبید.

خوب بچه های عزیزم ممنون حاضرید کنار دستیاتون اومدن؟ بله ... خب خدا رو شکر حالا بچه های گلم تکالیف جلسه ی قبلتون رو انجام دادید بزارید رو میز ببینم. معلم با کمی مکث تکالیف بچه ها را می بیند و به آن ها آفرین و مرحبا می گوید و سپس به گروه بندی بچه ها می پردازد و آن ها را به 4 گروه دو نفره تقسیم بندی می کند.

ارزشیابی ورودی: در این قسمت معلم یک نفر از دانش آموزان گروه خورشید را بلند کرده تا یک آیه از درس گذشته را که سوره ی حمد می باشد بخواند تا معلم تشخیص دهد که بچه ها درس گذشته را یاد گرفته اند یا نه سپس شروع به آغاز درس جدید می کنند.

گام اول تدریس: (جلب توجه)

با داستان ایجاد انگیزه صورت می گیرد باتوجه به معنی سوره فلق که حسد است داستان حضرت یوسف را بیان می کند که یکی از پیامبران خدا به اسم یعقوب بود که فرزندان پسر زیادی داشت و آن ها را خیلی دوست داشت نام یکی از آن ها یوسف بود که از همه کوچکتر بود و پدرش بیشتر از همه به اون محبت می کرد و این باعث می شد که برادرانش بهش حسادت کنند و بخواهند اونو از بین ببرن برای همین تصمیم گرفتن و با یه نقشه به بهانه ی بازی اونو به صحرا بردن و داخل چاه انداختن و لباسشو به خون گوسفند آغشته کردن و پیش پدرش اومدن و گفتن که گرگ یوسف رو خورد. اما پدرشون حرف اونا رو باور نکرد و سال ها برای دیدن دوباره یوسف به درگاه خدا گریه و زاری کرد و بعد از سال ها دعا کرن خا یوسف و یعقوب رو به هم رسوند و یوسف برادراشو بخشید و آن ها از کارشون و رفتارشون با برادر خود پشیمان شدند و به درگاه خدا توبه کردند.

گام دوم (آشنا شدن با موضوع درس)

ابتدا از دانش آموزان می خواهیم که اگر حدیث یا داستانی در مورد حسادت می دانند بگویند که حسادت چه عواقبی دارد.

گام سوم: (ارائه محرک ذهنی)

معلم لوحه ای را از سوره ی فلق تهیه کرده و از بچه های گروه خورشید می خواهد که آن را با هم به تخته بچسبانند و از آن ها در مور سوره ی فلق می پرسد.

 

گام چهارم: (انتظار خود را به گروه بگوید)

از هر گروه می خواهیم که سوره ی فلق را با معنی برای خود و به صورت گروه نجوا کنند و در رابطه با آن بیندیشند و سپس از آن ها هم معلم سؤال می پرسد و هم گروه ها می توانند از یکدیگر در رابطه با معنی سوره سؤال بپرسند و به این گونه هرکدام عقاید خود را برای دیگری بیان می کنند.

 

گام پنجم: (گزارش دهی)

از بچه ها می خواهیم که سوره را بخوانند و اگر جایی دچار مشکل بودند باز از خودش می خواهیم که باز هم بخوانند تا خود به تلفظ صحیح پی ببرد و جبران کند حتی اگر چندین بار ادامه پیدا کند در این جا معلم حق هیچ گونه ایراد گرفتن را ندارد.

بازخورد دهی: در طی تدریس از کودکان در رابطه با درس و خواندن سوره و معنی آن سؤالاتی می پرسیم و اگر اشکالی وجود داشت خودمان به درصد رفع آن بر می آییم.

 

گام هشتم: (رفع اشکال و ارزشیابی پایانی)

خوب بچه های گلم همه درس رو باهم بخونید آفرین فاطمه جون فلق نه فلق دوباره بخون دختر گلم آفرین.

ارزشیابی پایانی: انتظار می رود که دانش آموز بتواند در پایان درس 3 آیه از سوره فلق را که در کتاب درسی آمده در مت کمتر از 30 ثانیه بدون کمک دیگران در کلاس درس بخوانند.

 

گام نهم: (تثبیت یاد گرفته ها) در این قسمت با استفاده از وسایل تکنولوژی مانند سی دی و لپ تاپ سوره را پخش کرده و از بچه ها می خواهیم که ابتدا گوش دهند بار دوم زمزمه و در بار سوم آن را با هم بخوانند.

 

تکلیف پایانی: سوره فلق را در منزل برای والدین بخوانند و به کمک والدین این سوره را به همراه شعر حفظ نموه و با وضو به کلاس بیایند.