عنوان : آشنایی با وضو                        پایه : سوم                                      مقطع : ابتدایی

روش تدریس : گروه محور                   مدل کلاس : نیم دایره                          محل تدریس : کلاس

تعداد فراگیر : 6 نفر                           زمان :  20 دقیقه                                 

اهداف کلی : آموزش قرآن 

اهداف جزئی : آشنایی فراگیران با وضو

اهداف رفتاری :

راهبر شناختی :

  • دانش آموزان بتوانند بخشهای مختلف وضو را که به صورت شعر است را از روی لوحه بخوانند .
  • دانش آموزان درک می کنند باید مراحل وضو را به ترتیب انجام دهند .

نگرش وعواطف :

  • به موضوع آموزش وضو علاقه نشان دهند .
  • در گروه احساس همکاری ومسئولیت می کنند .

مهارت های ذهنی وحرکتی :

-  دانش آموزان بتوانندبخشهای مختلف وضو را از روی لوحه علامت بزنند .

- دانش آموزان بتوانند کارتهای بهم ریخته وضو را به ترتیب روی تابلو نصب نمایند .

اطلاعات کلامی :

  • دانش آموزان بتوانند مراحل وضو را نام ببرند .

سازماندهی وساماندهی :تابلو – ماژیک – لوحه آموزشی


رفتار ورودی :

  • سلام دخترای نازنینم
  • حالتون خوبه ...
  • خُّب ،حضور و غیاب می کنیم به تعداد اسامی فراگیران


        ارزشیابی ورودی :

  • برسی تکالیف جلسه قبل – گروه بندی به شکل نیم دایره –  2 گروه واسامی آنها هم حمد وتوحید

گام اول :کنترل پیش دانسته ها (ارزشیابی تشخیصی )

دخترای گلم ، سالهای قبل ، یادتون است در مورد وضو چه کارهایی انجام می دادیم .

ایجاد انگیزه :

دخترای نازنینم ، شعر دوست دارید ؟  

من الان می خوام یه شعر خوب براتون بخونم

اتل متل توتوله

نیت ،اول کاره

گل فصل بهاره

تی تاب تی تاب آب بریز

یک بار دو بار آب بریز

از پیشونی تا چونه

قرص صورت همونه

اتل متل چی خواسته

نوبت دست راسته

تی تاب تی تاب آب بریز

 یک بار دو بار آب بریز

رو به پایین نه به بالا

بچه خوب و دانا

اتل متل چی خواسته

هر چی طرف راسته

چپم همونه خواسته

مسح سرو کشیدم

تا پیشونی دویدم

اتل متل چی خواسته

نوبت پای راسته

دست رو پا می زارم

مسح به جا میارم

اتل متل چی خواسته

چپم همونه خواسته

اتل متل همینه

 نماز ستون دینه

ارائه محرک ذهنی :

لوحه های وضو را بین گروها تقسیم کرده و1دقیقه زمان می دهیم لوحه ها را نگاه کرده سپس با مشورت با گروهای خود

شعر آن را خوانده وروی تابلو نصب نمایند .

سپس از هر گروه مراحل وضو را پرسیده ومی خواهیم که روی تصویر مورد نظر علامت بزنند

مثال :

گروه حمد : کدام تصویر مرحله شستن صورت را نشان میدهد علامت بزن .

گام سوم :راهنمایی قبل از فعالیت آموزشی

گروه حمد : شستن صورت را به طور عملی انجام دهید.

گروه توحید :مسح کشیدن پاها را  به طور عملی انجام دهید.



گام چهارم :فعالیت آموزشی (تفحص گروهی )

لوحه های بهم ریخته که در تابلو نصب کرده اند بیایند وبه ترتیب نصب نمایند .

گام پنجم : گزارش دهی (باز خورد گیری )

چندتا تصاویر روی تابلو نصب می کنیم واز هر گروه می خواهیم بگویند کدام یک از تصاویر  مربوط به مراحل وضو است  آنها را جدا کرده ودر ردیف بعد نصب نماید .

گام ششم : چک لیست رفتاری

باز خورد دهی (ارزشیابی تکوینی )

        پرسش وپاسخهایی که در حین تدریس داشتیم وعلامت گذاشتیم

رفع نقص :

   از بچه ها پرسیده اگر اشکال داشتند ، رفع می کنیم .

ارزشیابی پایانی :

یک گروه بیاید وضو را به طور عملی انجام دهد ،  وگروه بعدی بگوید درست انجام داده است یا خیر

ارئه تکلیف :

برای جلسه بعد دانش آموزان یکی از مراحل وضو را نقاشی کنند .

  

چک لیست رفتاری :

اسامی دانش آموزان

 اهداف

گروه توحید

گروه حمد

1

2

3

1

2

3




شناختی

دانش آموزان بتوانند بخشهای مختلف وضو را که به صورت شعر است را از روی لوحه بخوانند .


دانش آموزان درک می کنند باید مراحل وضو را به ترتیب انجام دهند .








نگرش وعواطف

به موضوع آموزش وضو علاقه نشان دهند.


در گروه احساس همکاری ومسئولیت می کنند .







مهارت های ذهنی وحرکتی

 دانش آموزان بتوانندبخشهای مختلف وضو را از روی لوحه علامت بزنند .


دانش آموزان بتوانند کارتهای بهم ریخته وضو را به ترتیب روی تابلو نصب نمایند.





اطلاعات کلامی

دانش آموزان بتوانند


مراحل وضو را نام ببرند .