عنوان درس: پیام قرآنی                     صفحه: 52                 روش تدریس:  فعال مشارکتی گروه محور

محل تدریس : کلاس درس                    زمان : 20 دقیقه               پایه یا مقطع: اول دبستان

تعداد فراگیران: 8 نفر                          مدرس:

« پیام قرآنی: یا بُنَیَّ اَقِمَ الصَّلاةَ»

هداف کلی: آشنایی با پیام های قرآنی

                              دانش آموزان با نماز خواندن آشنا شوند

اهداف جزئی:

                              دانش آموزان با مسجد رفتن و ثواب آن آشنا شوند

                              دو مورد از فایده های نماز را نام ببرید

دانش رفتاری

                             خاطرات خود را در مورد مسجد و نماز برای دوستانشان تعریف کنند .

                            دانش آموزان نماز خواندن را از بزرگترها در خانه یاد بگیرند

مهارتی

                           دانش آموزان مسجد رفتن را یکی از کارهای روز مره خود قرار دهند .

                           دانش آموزان علت نماز خواندن را بدانند و از این کار لذت ببرند

نگرشی( عاطفی)

                          دانش آموزان آداب مسجد رفتن و نماز خواندن را بدانند و به آنها احترام بگذارند .

وسایل مورد نیاز :

 لوحه پیام قرآنی – تصاویر کتاب – سجاده­ی نماز – ماژیک – بر چسب – چادر نماز (برای  دخترها )- ( چوب نشانگر )- جدول ارزش یابی کنار تابلو

رفتار ورودی :

معلم وارد کلاس شده و سلام و احوال پرسی می کند . سلام بچه های عزیز خوبید؟ سلامتید ؟ خدا رو شکر که همه خوبید .

حضور و غیاب :

بچه های گلم حضور و غیاب می کنم تا ببینم همه حاضر هستید یا نه؟

فاطمه خانم- مریم – نرگس- ساناز – المیرا          خوب خدا رو شکر که همه حاضرید .

دیدن تکالیف جلسه­ی قبل:

بچه های گلم تکالیف جلسه­ی قبل را بزارید روی میز می خوام نگاه کنم، معلم نگاه می کند و تکالیف خوب را تشویق و اگر کسی انجام نداده بود و یا ناموفق بود تذکر می دهد .

ارزشیابی ورودی:

بچه های عزیزم ، شعر ( منم بچه مسلمان ) را با هم بخونید تا ببینم همه یاد گرفتید یا نه ؟

بچه ها با هم می خونند و معلم هم با آنها می خواند و تکرار می کند تا بهتر یاد بگیرند.

    ممنونم .

کارهای آغازین قبل از تدریس:

بعد از ارزشیابی در تابلو « به نام خدا » را می نویسیم و به بچه ها می گوییم که هر کاری را باید « با نام خدا » شروع کنیم و از بچه ها می پرسیم که بچه های عزیز قبل از خواندن نماز یا قرآن باید چه کاری انجام بدیم؟ بچه ها میگن : باید وضو بگیریم . آفرین بچه های گلم بله بچه ها قبل از نماز و قرآن باید حتماً وضو داشته باشیم.

گروه بندی :

دانش آموزان را به گروههای چهار نفری تقسیم می کنیم ( گروه ماه و گروه ستاره ). چیدمان صندلی ها باید طوری باشد که رو به روی هم قرار بگیرند تا معلم بهتر بتواند کلاس را کنترل کند و فعالیت دانش آموزان را ببیند .

گام اول : ایجاد انگیزه :

با آوردن ( جا نماز و چادر نماز ) که برای تدریس اورده ایم بچه ها کنجکاو می شوند و می پرسند که خانم معلم این چادر نماز و جا نماز برای چی؟ بچه های عزیزم صبر کنید براتون توضیح می دم .

از بچه ها سؤال می کنیم که بچه های عزیزم میدونید که وقتی می خوایم از پدر و مادر خودمون تشکر کنیم چی می گیم؟ چه کارهایی انجام میدیم ؟ بچه ها میگن : میگیم: مامان، بابا دستتون درد نکنه، به حرفاشون گوش می کنیم. بله بچه ها درسته آفرین .

گام دوم : آشنا شدن با موضوع درس :

بچه های گلم حالا ما می خوایم از خدا تشکر کنیم به خاطر این همه نعمت که به ما داده باید چی کار کنیم ؟ بچه ها میگن: می گیم خدا رو شکر، خدایا متشکریم .

 میگیم درسته عزیزان من اما یه کار خیلی خوب  و مهم هست که خدا خیلی اون کار رو دوست داره و ما باید حتماً انجامش بدیم خوب فکر کنید و بعد بگید . بچه ها میگن : نماز خواندن . میگیم :آفرین بچه ها نماز خواندن بهترین کار و بهترین راه برای تشکر کردن از خداست .

گام سوم : ارائه­ی محرک ذهنی ( چارت، پوستر ):

تصویری که از کتاب درس قرآن آورده ایم را به گروه ( ماه و ستاره ) می دهیم و ازشون می خواهیم که خوب نگاه کنند و فکر کنند و هر چه در مورد تصویر و مسجد و نماز می دونن با هم مشورت کنند . خودمون هم بالای سر هر میز گروه می رویم و راهنمایی می کنیم .

گام چهارم : تحریک ذهن دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی :

بچه های عزیزم خوب گوش کنید  با هم صحبت کنید ، با هم صحبت کردیم که برای تشکر از خدا باید نماز بخونیم درسته؟ بچه ها میگن : بله .

خوب بچه ها شما می دونید که خدا بنده هایی که با خدای خودشون حرف می زنن و نماز می خونن رو خیلی دوست داره .

بچه ها میگن : بله ما هم خدا رو خیلی دوست داریم .

بچه ها شما می دونین که برای نماز خوندن باید چه کارهایی انجام بدیم ؟ بهتره کجا نماز بخوانیم ؟

گام پنجم : فعالیت گروهی :

در این مرحله پیام قرآنی را با احترام همراه دانش آموزان پای تابلو می چسبانیم و از بچه ها می خواهیم که دسته جمعی با هم بخوانند ( با توجه به نکات حرکتی روی پیام قرآنی ) و حتماً معنی پیام قرآنی را هم بخوانند .

گام ششم : ارائه­ی گزارش فعالیت گروهی :

با توجه به عکس صفحه قرآن که به گروه های ( ماه و ستاره ) داده ایم ، از نماینده­ی گروه ها می خواهیم که بیایند پاس تابلو و عکس را با کمک معلم روی تابلوها بچسبانند .

  • بچه های عزیزم سؤال کردم که برای نماز خوندن باید چه کارهایی انجام بدیم ؟
  • اجازه باید وضو بگیریم . اجازه باید چادر سر کنیم ( گروه ماه )
  • آفرین بسیار عالی بود ( کارت تشویق می گیرید و امتیاز در جدول ستاره می گیرید )/

گام هفتم : بازخورد گیری ( ارزشیابی تکوینی )

برای ارزشیابی تکوینی، گروه ها را به صورت جداگانه سؤال می پرسیم .

  • گروه ماه : بچه های عزیزم نماز را بهتره کجا بخوانیم ؟
  • اجازه داخل مسجد .
  • آفرین بچه های گلم، خیلی عالی ( در جدول ارزشیابی ستاره می گیرید )
  • گروه ستاره : بچه های عزیزم باید قبل از نماز خواندن چه کارهایی انجام بدیم؟
  • اجازه : وضو می گیریم – چادر سر می کنیم – عطر می زنیم .
  • بسیار عالی ، آفرین بچه های عزیزم ( در جدول ارزشیابی ستاره می گیرید ).
  • گام هشتم : رفع اشکال و ارزشیابی پایانی :
  • اگر در گروه ها مورد یا اشکالی وجود داشت رفع اشکال می کنیم . اغلب در مورد خواندن پیام قرآنی است که رفع می کنیم .
  • گروه ماه : پیام قرآنی را با هم بخوانید ( با چوب نشانگر روی پیام قرآنی با توجه به نکات می گذاریم تا بچه ها بخوانند ).
  • آفرین بچه های گلم ، سعی کنید داخل خوانه با مامان و بابا بیشتر تمرین کنید . ممنونم .
  • گروه ستاره : بچه های عزیزم شما هم یکبار از روی پیام قرآنی بخوانید با معنی .
  • آفرین بچه های گلم . اما شما هم داخل خونه بیشتر تمرین کنید .

گام نهم : تکلیف خلاقانه :

بچه های گلم اول اینکه پیام قرآنی را چند بار در خانه با معنی بخونید تا بهتر یاد بگیرید . در ضمن برای جلسه­ی بعد یک نقاشی در مورد مسجد محله­ی خودتون و یک نقاشی هم در مورد نماز بکشید و رنگ کنید برای جلسه­ی بعد بیارید . ممنونم.

خسته نباشد .