عنوان موضوع درس: آموزش مفهوم جمع         محل تدریس : کلاس درس     صفحه: 86

روش تدریس: 9 گام کانیه، تفحص گروهی، دریافت مفاهیم.                        مدت تدریس: 20 دقیقه.

هدف کلی: معرفی نماد جمع و حاصل جمع.                                            مدرس :

                                    دانش آموران با مفهوم جمع آشنا شوند

هدف جریی:

                                  دانش آموران با کاربرد جمع به خوبی آشنا شوند.

                                 دانش آموزان بتوانند مفهوم جمع را توضیح دهند.

اهداف رفتاری

                                دانش آموران بتوانند تعداد هر شکل را بشمارند و در کایان هر شکل ینویسند .( از چپ به راست و حاصل را بنویسند ).

                                تعداد اشکال داده شده در صفحه را به اندازه عدد داده شده رنگ کنند .

مهارتی

                               همزمان تعداد بیشتری از انگشتان دست چپ را ببندند و معادل آن را از دست راست باز کنند .

                               دانش آموزان به هم گروهی های خود احترام بگئارند .

نگرشی

                                در مورد جواب دادن به سؤالات معلم نوبت را رعایت کنند .

وسایل مورد نیاز:

تصاویرف ماةیک، نی پلاستیکی،جعبه شکلات، لیوان یکبار مصرف،مداد رنگی، عکس ها ، جدول ارزشیابی کنار تابلو .

رفتار وروردی:

معلم با سلام و احوتال پرسی .ترد کلاس می شود . بچه های عزیز شلام. حتلتون خوبه؟ خوبید ؟

  • بله خوبیم .
  • خدا رو شکر که همه خوبید .

حضور و غیاب:

بچه های گلم ، حضور و غیاب می کنم ببینم همه حاضر هستید یا نه؟

فاطمه خانم- مریم – لیلا- ساناز- نرگس – زهرا- بیتا – سولماز .

حاضر – حاضر – حاضر –

خوب خدا رو شکر که همه هستید .

دیدن تکالیف جلسه­ی قبل:

عزیزان من تکالیف جلسه-0ی قبل رو بزارید روی میز می خوام نگاه کنم .

  • آفرین . چقد قشنگ و تمییز و زیبا نوشتید ( خیلی عالی).
  • شما هم بیشتر دقت کن یه کم تمییز تر بنویس آفرین دخترم .

کارهای آغازین قبل از تدریس:

دخترای گلم همه شما می دونید که باید هر کاری را با نام خدا شروع کنیم . سپس ( به نام خدا ) را روی تابلو گوشه سمت راست تابلو می نویسیم .

گروه بندی:

بچه های گلم می خوام شما را طبق همیشه به گروه های دو نفری تقسیم کنم .

گروه 1          گروه 2           گروه 3                            گروه 4

صندلی ها یا نیم کت ها را طوری می چینیم که روبروی هم قرار بگیرند و طوری باشد که معلم به راحتی بتواند در کنار آنها بایستد و نظارت کامل بر کارهای دانش آموزان داشته باشد .

ارزش یابی تشخیصی:

دخترای عزیزم ف گروه ها را به نوبت صدا می کنم بیاید پای تابلو تا چند تا سؤال از درس فبل بپرسم ببینم خوب یاد گرفتید یا نه ؟

  • گروه 1 و گروه 2 از هر کدومتون یک نفر با انتخاب خودتون بیاید پای تابلو .
  • عزیزانم این دایره هایی که داخلش عددهارو نوشتم را پایین آنها علامت کمتر یا بیشتر بگذارید .
  • آفرین به گروه 1 درست نوشتید ممنون بسیار عالی ( کارت تشویق و در کنار جدول ارزش یابی ستاره می گیرند ).
  • گروه 2 هم بسیار عالی ممنونم( کارت تشویق و امتیاز ستاره می گیرند ).
  • بچه های گلم برید بنشینید ممنونم آفرین به شما .  

گام اول : ایجاد انگیزه:

وسایلی را که برای آموزش آوردیم را روی میز گئاشتیم و جلوی چشم دانش آموزان می گئاریم.

بچه ها سؤال می کنن که این شکلات ها و نی ها برای چی ؟بچه های عزیزم صبر کنید توضیح میدم . بچه های عزیزم یک داستان می گم خوب گوش کنید .

یکی بود و یکی نبود . زیر گنبد کبود یه آقا خرگوشه بود سه تا هویج داشت . هویج های خودش رو با هویج های دوستش که چهار تا هویج داشت با هم روی هم بزارند تا هویجاشون بیشتر بشه برای تولد خرگوش کوچولو.

  • بچه ها فکر می کنید سه تا هویج آقا خرگوشه با چهار تا هویج دوستش با هم چند تا بشه؟با هم چند تا بشه؟
  • خانم اجازه 7 تا میشه.
  • آفرین بچه های گلم 7 تا میشه . انها کلی خوشحال شدند که تونستن به  اندازه کافی هویج برای تولد خرگوش کوچولو داشته باشند .

گام دوم : آشنا شدن با موضوع درس:

دخترای گلم داستان رو شنیدید . ما هم می خوتیم مثل آقا خرگوشه چند تا شکلات بزاریم روی هم ببینیم با همدیگه چند تا میشه .

حالا من 3 تا شکلات به گروه 3 میدم و 2 تا شکلات هم به گروه 4 شما با هم فکر کنید و بشمرید ببینید چند تا میشه و بمن بگین.

گروه 3 : 5 تا

گر.ه4: 5 تا

آفرین بچه های گل درسته .

گام سوم : ارائه­ی محرک ذهنی( چارت، پیوسته)

مجسم: با نی های پلاستیکی رنگی که کعلم آورده در یک لیوان 5 نی و در دیگری یک نی می گذارد و از دانش آموزان می پرسد که هر یک از لیوان ها چند تا نی دارد ؟

گر.ه 1: 5 تا

گروه 2 : یکی

  • حالا نی های خودتونو  با هم توی یک لیوان بریزید و بشمارید که چند تا نی میشه ؟
  • اجازه میشه 6 تا نی .
  • ـفرین بچه های گلم درسته .

نیمه مجسم :

معلم روی تابلو تعدادی عکس ( گل یا ستاره می کشد). بچه های گلم خوب نگاه کنید در یک گردی دو ستاره و در دیگری 4 ستاره کشیدم. عدد هر گردی را زیر آن بنویسید و بعد بگید که روی هم دیگه چند تا میشه .

  • گروه 3 : گردی اول دو تا با گردی دوم 4 تا میشه 6 تا .
  • آفرین بسیار عالی . ( کارت تشویق با ستاره در جذول ارزشیابی) .

ذهنی :

دخترای گلم فکر کتید که توی ذهنتون مامانتون به شما 5 تا گیلاس داده بعد بابا هم میاد به شما 3 تا گیلاس میده روی هم چند تا گیلاس میشه؟

خانم اجازه میشه 8 تا .

آفرین دختر گلم خیلی عالی .

گام جهارم : ( تحریک دانش آمور با استفاده ار مواد آموزشی)

معلم دوباره در مورد روی هم گئاشتن شکلات و نی صحبت می کند . که متوجه شدید بچه ها که شکلات ها را روی هم گئتشتیم چند تا شد ؟یا نی ها را روی هم گئاشتیم چند تا شد ؟

بچه های گلم علامت روی هم گئاشتن یا علامت جمع به این صورت است . (+)

بچه ها علامت جمع مثل اینکه دو تا مداد را روی هم بگذاریم .

حالا به شما هر گروه چند تا مداد رنگی میدم تا با هم جمع کنید و جواب را به من بدید .

گام پنجم : ( فعالیت گروهی )

دخترای عزیزم به گروه 1 ؛ 5 تا مداد رنگی

گروه دو ؛ 4 تا مداد رنگی با 2 مداد رنگی .

گروه 3: 5 تا مداد رنگی با 1 مداد رنگی .

گروه 4 : 3 تا مداد رنگی با 1 مداد رنگی .

3  دقیقه زمان میدم که با هم جمع کنید و بمن بگید .

گام ششم : ارائه گزارش فعالیت گروه .

زمان 3 دقیقه تموم شد حالا هر کدام جواب را بمن بگید تا در صورت درست بودن امتیار بگیره .

گروه 1 : 5 تا

آفرین بسیار عالی( کارت تشویق در کنار جدول ارزش یابی ستاره می گیره )

گر.ه 3 :5 تا

خیلی عالی – ممنون( کارت تشویق در کنار جدول ارزش یابی ستاره می گیره )

گام هفتم : باز خوزد گیری ( ارزش یابی تکوینی)

بچه های عزیزم ازتون چند تا سؤال میپرسم خوب جواب بدید .

حالا من چند تا شکل پای تابلو می کشم و صدا میزنم بیاید از هر گروه آن را حل کنید .

گروه 3 : در یک گردی 4 تا ستاره و در گردی دیگر دو تا .

خانم اجازه میشه 6 تا .

آفرین خیلی عالی ممنون.

و گروه 2 : در یک گردی 3 تا سیب و در دیگری یک تا سیب.

خانم اجازه میشه 4 تا نوشتم .

خیلی خیلی ممنون. بسیار عالی .

گام هشتم : رزش یابی و رفع اشکال پایانی

در بین گروه ها اگر با مشکلی روبرو بودند متوجه میشیم و دقت می کنیم و رفع اشکال می کنیم . و باز هم سؤال می کنیم که اگر هر کسی متوجه نشده بپرسه هر جا رو که بلد نیست توضیح بدیم .

بچه های گلم به هر گروه شکل هایی رو که با مقوا درست کردم رو میدم در کنار هم جمع می کنید و جواب رو بمن میگید .

گروه 4 : 5 تا گردی و دو تا ستاره .

گروه 1 : 6 گردی و یک ستاره

گروه 4 : خانم اجازه ما جمع کردیم 7 تا شد .

گر.ه 1 :خانم اجازه ما جمع کردیم 7 تا شد.

گام نهم : تکلیف خلاقانه

بچه های عزیزم برای جلسه بعد چند تا جمع رو با رسم شکل توی دفترتون بنویسید و برای من بیارید .

خسته نباشید .