موضوع درس: اشکال هندسی            زمان لازم : 20 دقیقه               پایه یا مقطع : دوم دبستان

مکان: کلاس درس                           صفحه : 38 کتاب                    تعداد فراگیران : 6 نفر

روش تدریس: بر اساس 9 گام گانیه                                          

 مدرس:

تخصص گروهی، دریافت مفاهیم .

اهداف کلی :  

آشنایی و آموزش اشکال هندسی

                                        با ضلع های اشکال آشنا شوند

اهداف جزئی:

                                       با تفاوت های و شباهت های اشکال هندسی اشنا شوند .

                                      دانش آموزان بتوانند ضلع های اشکال هندسی را نشان دهند .

دانش شناختی

                                       دانش آموزان بتوانند تفاوت ها و شباهت های  شکل ها را توضیح دهند .

                                       دانش آموزان با احترام به حرفهای معلم گوش دهند .

نگرشی ( عاطفی )

                                       دانش اموزان در جواب دادن به سؤالای معلم نوبت را رعایت کنند و به هم گروه های خود احترام بگذارند .

 

 

 

 

                                  با دقت به وسایل کمک آموزشی ضلع ها را مشخص کنند .

روان حرکتی

                                 در فعالیت با گروه به صورت هماهنگ با هم گروهی ها فعالیت کنند .

وسایل مورد نیاز :

شکل های هندسی ( مثلث – مستطیل – مربع ) مگ مغناطیسی- نی های پلاستیکی – چسب ماژیک – جدول ارزشیابی کنار تابلو .

رفتار ورودی :

معلم با سلام و احوال پرسی وارد کلاس می شود . بچه های عزیزم سلام، حالتون خوبه؟ خوبید ؟

-         بله.

-         خوبیم .

-         خدا رو شکر که همه خوبید .

حضور و غیاب :

بچه های عزیزم حضور و غیاب می کنم ببینم همه شما هستید یا نه ؟

علی آقا – محمد – مهدی – احسان – ارمین- اشکان .

خوب خدا رو شکر که همه حاضرید .

گروه بندی :

دانش آموزان را به گروه 4 نفری تقسیم می کنیم ( گروه آبی، گروه قرمز ) .

 

 

 

 

دیدن تکلیف جلسه­ی قبل :

گروه آبی : تکالیفتون رو بزارید روی میز می خوام ببینم بچه ها، تکلیف جلسه­ی قبل در مورد جمع و تفریق عدد دو رقمی بود .

گروه قرمز: تکالیفتون رو بزارید روی میز می خوام ببینم بچه ها، تکلیف جلسه¬ی قبل در مورد جمع و تفریق عدد دو رقمی  به صورت تقریبی بود .

ارزشیابی ورودی آغازین:

بچه های گلم از هر کدوم از گروه ها یک نفر بیاید پای تابلو ( به انتخاب خودمون از گوه ها )پای تابلو می آوریم و چند تا تمرین جمع و تفریق عدد دو رقمی و سری بعد از گروه هاجمع و تفریق تقریبی را ارزشیابی می کنیم و به هر گروه که درست جواب دادند کارت تشویق می دهیم و در جدول ارزشیابی هم تشویق می شوند و هم امتیاز می گیرند .

گام اول تدریس ایجاد انگیزه :

با دیدن وسایلی که برای تدریس آورده ایم ( مگ مغناطیسی- نی های پلاستیکی – اشکال هندسی) بچه ها کنجکاو می شوند که اینها برای چی ؟

-         صبر کنید بچه ها می خوایم با هم یه درس تازه و جدید یاد بگیریم . هم بازی و هم یاد گیری دوست دارید . ؟

-         بله دوست داریم .

-         خوب گوش کنید بچه های عزیزم ما توی خونمون ، توی مدرسه خیلی شکل ها داریم  که می خوایم امروز بدونیم که چند تاگوشه دارن چند تا ضلع دارن ؟

-         دوست دارید بدونید ؟

-         بله

 

 

 

 

 

گام دوم : آشنا شدن با موضوع درس:

بچه های عزیز می خوایم در مورد ضلع ، در مورد گوشه های شکل ها چیزایی یاد بگیریم، بدونیم که هر شکلی که داریم نگاش می کنیم چند تا ضلع داره ؟ چند تا گوشه داره ؟ اسمش چیه؟

گام سوم : ارائه­ی محرک ذهنی ( چارت، پیوسته ):

مگ های مغناطیسی را که آوردیم را در اختیار هر گروه جداگانه می گذاریم و میگیم که بچه ها می خوایم که با این مگ های مغناطیسی برای من هر شکلی که می تونید ( چهار گوش – سه  گوش ) درست کنید . معلم بالای سر هر میز گروه می رود و فعالیت ها را نگاه می کند و لازم بود راهنمایی می کند.

 ( مجسم):مگ ها را که درست کرده اند را هر گروه می آورد و در روی میز می گذارد .

 ( نیمه مجسم ): شکل هایی که با مقواهای رنگی درست شده اند را به دانش آموزان می دهیم و از آنان می خواهیم که ضلع هاو گوشه هایشان را با مداد رنگی علامت بزنند و سپس از هر گروه یک نفر بیاید و شکل ها روی تابلو بچسباند و با ماژیک دور آن را خط بکشیم ( از هر شکل مربع و مستطیل و مثلث دو نمونه درست شده ).

 ( ذهن انتزاعی ): معلم به بچه ها می گوید که :بچه های عزیز در اطراف ما همانطور که گفتیم شکل های هندسی زیادی وجود دارد خوب نگاه کنید . توی ذهنتون فکر کنید که داخل خونتون چه شکل هایی هست؟ چند تا گوشه داره؟ چند تا ضلع داره ؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارن ؟

گام چهارم : تحریک دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی:

بچه های عزیزم براتون توضیح دادم و گفتم که با مگ های مغناطیسی شکل های سه گوش و چهار گوش درست کنید . حالا می خوایم در موردش خوب فکر کنیم و یا بگیریم که چند تا ضلع دارن ؟ و چند تا گوشه دارن ؟ بچه ها می دونید ؟ خوب فکر کنید چه فرق ها و شباهت هایی با هم دارن ؟

 

 

 

گام پنجم : ( فعالیت گروهی ) :

بچه های عزیزم با نی هایی که بهتون میدم 3 دقیقه فرصت دارید تا سه گوش و چهار گوش بسازید و بیرید پای تابلو و توضیح دهید . ممنونم.

گام ششم : ارائه­ی گزارش فعالیت گروه:

عزیزان من سر گروه آبی بیاد پای تابلو و شکلی رو که با نی درست کرده رو بگه که چند تا گوشه داره و چند تا ضلع . و چه فرقی با هم دارن ؟ بچه ها باید دو شکل چهار ضلعی درست کنند طبق شکل های کتاب ).

-         ما چهار گوش درست کردیم، چهار تا گوشه داره و چهار تا ضلع .

-         ممنون . آفرین ، ستاره می گیرید ( تشویق ) .

-         سر گروه، گروه قرمز بیاد پای تابلو .

-         ما سه گوش درست کردیم، سه گوشه داره با سه ضلع .

-         آفرین عزیزم ، ممنونم. شما هم ستاره می گیرید ( تشویق).

گام هفتم : باز خورد گیری (ارزشیابی تکوینی )

بچه های عزیزم حالا می خوام چند تا سؤال بپرسم ببینم یاد گرفتید ؟

-         شکل های مقوایی که من درست کردم و آوردم ( نفر دیگر گروه آبی بیاد ) پای تابلو

-         چند ا ضلع داره؟ چند تا گوشه ؟ چه شباهتی با هم دارن ؟ چه فرقی دارن ؟

-         اجازه سه گوشه داره و سه ضلع . با اون یکی فرقش اینه که هر دو تاشون ضلع هاشون سه تاست اما با هم برابر نیستند .

-         منونم. آفرین خیلی عالی بود.

-         نفر بعدی از گروه قرمز بیاد و شکل های        مقوایی که درست کردم رو توضیح بده .

-         اجازه اینها هر دوشون چهار گوشه دارن، چهار ضلع دارن، اما ضلع هاشون با هم برابر نیستند .

-         آفرین عزیزم، ممنونم درسته .

 

 

 

گام هشتم : رفع اشکال و ارزشیابی پایانی :

-         در میان گروه ها و صحبت ها و فعالیت های گروه هر مشکلی و ایرادی بود را توضیح می دهیم .

-         بچه های گلم می خوام بازم چند تا سؤال بپرسم تا ببینم خوب یاد گرفتید یا نه ؟

-         شکل هایی رو که روی تابلو کشیده ام رو ( گروه آبی ) نفر بعدی بیاد و شباهت و تفاوت و چند تا ضلع و چند تا گوشه داره رو بگه .

-         اجازه چهار گوشه داره و چهار ضلع . با اون یکی فرقش اینه که هر دو تاشون ضلع هاشون چهار

تاست اما با هم برابر نیستند.

-         ممنون آفرین ( کارت تشویق می گیری ) در دفتر ارزشیابی ستاره.

-         گروه قرمز نفر بعدی بیاد .

-         اجازه سه گوش داره و سه ضلع فرقش با اون یکی اینکه ضلع هاش با هم برابر نیست . شباهتش اینه که هر دوتاشون سه ضلع دارن با سه گوش .

-         منونم عزیزم خیلی عالی( کارت تشویق می گیری) در جدول ارزشیابی ستاره .

گام نهم : ارائه­ی تکلیف خلاقانه :

بچه های گلم برای جلسه­ی بعد چند تا شکل بکشید که هم سه گوش و هم چهار گوش باشد اما متفاوت نقاشی کنید .

بچه های گلم اسم سه گوش و چهار گوش را یاد بگیرید بنویسید میپرسم .