متن زیر را یکی از دانشجویانم ارسال کرده است.

2 هفته قبل اعلام کردم که امتحان کتاب باز می گیرم

درسی که یک ترم، تدریس می کنم و چند نمونه کار انجام داده ایم و

حتی سوال امتحان فردا را هم گذاشته ام در وبلاگم


عقل و عشق

سلام استاد بنظرتون ماچه گناهی کردیم که دست شماگرفتارشدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عزیزمن وقتی تو درست تموم نشده چجوری میای وامتحانشو میذاری وبعدم فک میکنی استادخوب وفعالی هستی؟

بخدا اونقد ازدستت عذاب کشیدیم ک حدنداره چرا استادای دیگه همه چیومیگن بعدامتحان میگیرن اونوقت شماهمش دنبال این هستید که نمراتمون بیاد پایین توروجان بچه هات اینقد اذیتمون نکن درستوکامل بگو

جواب این دانشجو را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.


در حیطه یادگیری بلوم که بر پایه رفتار و تکیه بر حافظه چیده شده است نگاهی سطحی به ساخت گرایی ذهنی و یا مانند شناختی ها حتی دریافت مهارت ذهنی شده است در طول مدت تحصیل خود و حتی کنکور و ورودی دانشگاه به شما یک کتاب و یا جزوه آموزشی و گاهی نمونه تست ارائه شده و شما با دقت بسیار زیاد آنرا مطالعه نمودید.

و هر کسی حافظه قوی تر داشت ؛حتی حافظه کوتاه مدت ؛بعنوان دانش آموز فعال و یا با هوش شناخته می شد و حتی دانش آموزان اول مدرسه یا عینکی بودند و یا کله گنده ای داشتن و یا همیشه سرشان در کتاب بود و هیچ معلمی هم خارج از این 3 کتاب معرفی شده هیچ آزمونی نمی گرفت.چرا اونجا ملاک قبولی و درس خوندن نمره بوده

حتی نمونه سوالات کنکور چند سال قبل ،را گرفته تا با مطالعه و حفظ کردن آن بتوانید وارد دانشگاه شوید اگر همین حالا از شما همان سوالات کنکور و یا دیپلم را تست کنند امکان گرفتن همان نمره تا 2 در صد هم نخواهد بود این یعنی یادگیری صورت نگرفته است.

اما شما بعنوان معلم وارد دانشگاه پردیس شده اید و با انواع نظریه ها و حیطه های یادگیری آشنا می شوید .البته برخی از استادان کتاب هایی را تدریس می کنند که در اروپا و آمریکا 27 سال است منسوخ شده است ولی باز هم در ایران و در محتوای آموزشی ، جشنواره الگو تدریس و کارورزی ، در تکالیف منزل و در سوالات امتحانی دیده می شود . اینجا ملاک یادگیری خلاقیت است و نوآوری

شما کارشناس و مهندس آموزشی هستید اگر برای یک تکنسین هوشبری در بیمارستان یک تصادفی اورژانسی بیاورند برایش و بگوید صبر کنید تا در اینترنت یا جزوه خود دنبال راهکار بگردم ،چه اتفاقی می افتد؟

اگر رگ گیری و یا تنفس مصنوعی و یا حتی پانسمان را از روی جزوه انجام دهد چه اتفاقی می افتد؟ حال فرض کن یک درس ساده مثل تنوین در قرآن دوم ابتدایی و یا تفاوت آوند آبکش و چوبی در علوم چهارم را تدریس کردید و ارزشیابی تکوینی کردید و کسان زیاد متوجه درس نشدند (به اصطلاح انتقال دانش شد ولی یادگیری صورت نگرفت)حال بعنوان معلم چه می کنی روش تدریس را عوض می کنی ویا در جزوه خود دنبال راهکار می گردی؟ و یا به معلم با تجربه و کتاب روش تدریس مراجعه می کنی؟ و یا مثل خیلی ها از روی کتاب رو خوانی می کنی و دانش آموزان سوال متن می نویسند؟ کلاس را تعطیل می کنی؟شما مهندس و خلاق آن کلاسی

با خود فکر کنید ؛اصلاً شما معلم نه ؛ شاید مثل خیلی ها که آزمون جامع می دهند و یا در مصاحبه علمی رد می شوند حافظه شما یاری نکرد آخر دوره مجوز لازم را برای معلم شدن بگیرید (با اینکه آنجا هم سوالات خارج از کتاب است).

اما دانشجو برای خود معنی و مفهوم دارد دانش آموز کلاس بالا که نیستید دانشجو برای مطالعه و تحقیق و تفحص و بحث کردن در طول دوره معروف است ساختن یک پاورپوینت و از روی آن به اسم کنفرانس مو به مو خواندن بدون هیچ مطالعه ضمنی می شود فعالیت عملی یک دانشجو معلم ؟

در سطوح یادگیری گانیه مهارت های ذهنی را بخاطر بیاورید شما باید مفاهیم ، کلید واژه ها و قائده ها و کنش های قابل آموزش و حتی تمایز های فیزیک و ذهنی را باید بهم زنجیر کرده کشف قاعده کنید. چگونه معلمی که خلاق و فعال نیست می تواند دانش آموز خلاق تربیت کند و یا چگونه می توان بدون مطالعه و تمرین و تفکر طراحی آموزشی مناسبی داشت؟

این ساده ترین کار در سطح یادگیریست . البته سختی آن فقط ، بیرون آمدن از پیله روش های حافظه محور است

بخاطر این جمله شما از روی تنبلی و کارشکنی خودتان و تخریب بنده انجام شده ، همانطور که قسم دادید به جان بچه هایم چشم ؛ امسال با هیچ یک از دانشجویان کلاستان هیچ واحد درسی انتخاب نکردم و بابت این جمله ،این جسارت ، این حرمت شکنی ؛ حقی به گردن خود نهادی که حالا حالا ها عذاب وجدان آنرا خواهی کشید.

برای تکمیل جملات خود و استناد آن از قرآن برای کسی مثل تو جوابی قانع کننده گذاشته ام کنار و برای مطالعه آن روی عکس کلیک نمایید.